Peter weet het beter, tip 1:

Pas op met het nieuwe rijden!

Tegenwoordig wordt er ook bij rijlessen aandacht besteed aan deze ”nieuwe rijstijl”. Dit nieuwe rijden dient brandstofbesparend te werken. Maar in principe is het nieuwe rijden gewoon slecht voor je motor. De meeste mensen voelen namelijk niet aan wanneer hun motor te weinig toeren draait.

Onder normale omstandigheden is 2000 rpm een minimaal toerental voor koeling en smering. Onder de 2000 rpm kan de motor zichzelf niet schoon houden met storingen tot gevolg. Als je de versnellingen gewoon gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn wordt ook de belasting op de lagers veel gelijkmatiger verdeeld. Dus niet in een te hoge versnelling rijden bij een laag toerental, dit geeft een te zware belasting voor de lagers in de versnellingsbak. De lagers zullen je hierdoor uiteindelijk bedanken met een veel langere levensduur.

Bij zware omstandigheden als bergen en hoge temperaturen moet het toerental nog hoger liggen. Je hoort dan ook steeds vaker van ”zuinige Hollanders” die in de bergen stranden omdat ze ”zuinig aan het rijden” zijn. Bovendien moet je terugschakelen als je toerental teveel zakt en ook bij het accelereren moet je terugschakelen. Bij te lage toerentallen wordt de belasting gewoon te groot met zuigerslijtage tot gevolg.

Zuinig rijden is prachtig bij constante snelheden, maar bij optrekken en/of zware belasting is het dus lang niet alles.